EM-landsholdets Mathias Jensen fortæller om fodbold-drømmen og tanker tilbage fra skoletiden på Friskolen Ubby.

”Så længe jeg kan huske, har det været min drøm at kunne leve af at spille fodbold. Jeg tror også altid det var det jeg svarede, når læreren på Ubby spurgte os, hvad man ville være når man blev stor”.

Mathias Jensen, der fornylig er blevet udtaget for første gang til det danske fodbold-landshold, står i disse dage over for det største en dansk fodboldspiller tør drømme om: en EM slutrunde spillende for Danmark iført den røde-hvide trøje.

Mathias fortæller, hvad der gik gennem kroppen, da landsholdstræner, Kasper Hjulmand kontaktede ham: ”Det bliver ikke større end det. En masse glæde og stolthed først og fremmest. Jeg har indtil videre ikke prøvet noget i fodboldverdenen, som får samme stolthed frem i en, som at spille for Danmark, og jeg tvivler på at jeg kommer til det”, påpeger Mathias og det på trods af, at det unge talent netop har oplevet endnu en stormende begivenhed: oprykning til Premier League med klubben han til dagligt spiller i Brentford F.C.

Men, det har også sine omkostninger, når selveste landstræneren ringer, forklarer Mathias:

”Dernæst opstår en masse stress i forhold til at skulle pakke og afsted med det samme, og de planer man havde lagt for den næste uge, inkl. fire sjældne fridage med familien pludselig var væk”.

Tro på drømmen

Mathias har altid haft interessen for fodbolden. Han husker stadig, hvordan der blev driblet i frikvartererne på Friskolen Ubby, hvor han gik fra 0. – til 9. klasse:

”Det, der står mest klart er fodboldkampene i frikvartererne, morgensamlingerne, musical-ugen, og tiden i Krudtuglen (SFO’en). Jeg tror bare fodbolden vækkede min interesse, og så spillede mine brødre og far jo også”, smiler Mathias.

Det er ifølge ham vigtigt, at børn og unge mennesker tør tro på sig selv, og husker at forfølge drømmene:

”Alle drømme er i princippet realistiske. Selvfølgelig hjælper talent én på vej, men man når rigtig langt ved at arbejde hårdt, og tro på sig selv. Også selvom andre ikke gør det”, slutter Mathias Jensen.